9/07/2010

lång onödig information

Anonym undrade (vilket förövrigt låter som en aning korkad mening) lite om skola osv. Så, this is for you (och jag ber om ursäkt om jag bara är mer förvirrande) ; jag är sedan en vecka tillbaka en '6th form student' på the Grange School and Sports College (varav det sistnämnda kanske inte var en sån där superbra matchning när det gäller mina personal interests) 6th form är väl lite som svenska gymnasiet, dock är det endast två år och något eleverna gör helt frivilligt. De har gått från att studera tio ämnen till att fokusera mer på fyra stycken, efter intresse och college-ansökningar. Eftersom att 6th form är frivilligt, är man lite mer "priviligerad" än de yngre eleverna, genom att man får komma klädd i sina egna kläder, slipper uniformen alltså, har badrum och uppehållsrum med enbart 6th form access. (Badrummet har till och med kodlås!!!)
Min skola har slagit sig samman med fem andra skolor i närområdet för att kunna erbjuda sina elever ett större utbud av kurser, så vi skickas runt i diverse minibussar för att nå till de önskade kursernas location. Detta är en väldigt rörig process, so far.
   Själv så valde jag filmkunskap, engelsk litteratur, vanlig engelska (obligatorisk iofs, inte mycket till val)och fotografi. Eftersom vi fick välja efter de ordinarie studenterna och svårighetsgränser, slutade det dock inte upp riktigt så. För stunden är mitt schema inte komplett men har än så länge art, filmkunskap och engelska. Har haft en första lektion i de förstnämnda, och det verkar relativt seriösa, if I put it that way.
   Något som känns väldigt ovant för mig är dessutom a) att ha en massa sjuåringar (om inte yngre?) springandes runt på samma område där andra elever precis drabbats av puberty och står bakom någon barack tjuvrökandes samt b) så himla många POJKAR. Ettan var så himla lugn för mig med tanke på att klassen enbart innehöll tre killar. Så sammanfattningsvis: A) och B) kombinerat blir en himla massa oväsen. Har gått hem med huvudvärk de senaste två dagarna...
   Nu vart det en aning långt, men hade själv så himla svårt att hitta information när jag velade om att åka(bara en massa USA info) så ju mer desto bättre, I suppose.

3 kommentarer:

  1. Tack så mkt för svaret!! :) Är nog dock för gammal (20) för att bli en 6th form student. Så får nog leta vidare... hmm

    SvaraRadera
  2. ah! du borde kolla upp colleges eller något! vore sækert relativt awesome att bo i ett studenthall in the uk!

    SvaraRadera
  3. fridis sjöströmis17 september 2010 kl. 09:34

    Åh, kul med lite mer inblick!!
    Du kan ju köra dagens babe med pojkarna;) Nämen,
    fotografi lät intressant, what exacly gör man då? <3

    SvaraRadera